Ik voltooide mijn opleiding tot docent drama en theatermaker aan de hogeschool voor de kunsten in Utrecht. Al tijdens mijn studie deed ik onderzoek naar de werking van koren en grote groepen op het toneel. Nog steeds heb ik hier een fascinatie voor en ik ben dit werk dan ook, naast mijn onderwijswerk, altijd blijven doen omdat het mij vreugde, energie en inspiratie brengt.
Ik hou ervan te werken op professioneel niveau, maar ook met semi-professionals en enthousiaste, leergierige amateurs. Wat er voor mij het meeste toe doet is dat ik met mensen werk willen groeien. Ontdekken, uitproberen, grenzen verkennen, leren, risico’s lopen, vallen, opstaan. Dat zijn sleutelwoorden in mijn manier van werken. Vanuit een veilige sfeer, in wederzijds respect en vertrouwen.
(Muziek)theater
Binnen mijn regiewerk ben ik altijd op zoek naar de synergie tussen verschillende kunstdisciplines. Ik werk graag en regelmatig samen met kunstenaars van andere disciplines, waarbij muziek voor mij bijna een essentiële voorwaarde is om tot een bevredigend eindresultaat te komen.
Lees verder →
Samenwerken met componisten, dirigenten, maar ook theatervormgevers, choreografen, beeldend kunstenaars, filmmakers, dichters, tekstschrijvers, etc. vind ik altijd weer uitdagend en inspirerend. Met meerdere kapiteins één schip zeilen. Dat is eigenlijk wat we doen als we een multidisciplinaire voorstelling maken. Ik hou daarvan. Het opzoeken van waar het samenvloeit en het onderzoeken van waar het schuurt. “Wrijving geeft glans” is een gezegde. In de samenwerking met collega-kunstenaars ervaar ik dat meestal ook zo.
Is jouw theatergroep of koor op zoek naar een regisseur die staat voor groei en voor samen ontwikkelen? Wil je een voorstelling maken met diepgang op alle vlakken? Wil je op zoek naar een verbindende lijn bij het concert van jouw koor of wil je dat het toneelbeeld bij het concert de volgende keer dynamisch en afwisselend is? Neem contact met me op. Ik kom graag kennismaken om te kijken wat we samen kunnen creëren.
←
Acteren en musiceren
Acteren en musiceren tegelijkertijd is erg ingewikkeld. Daar is zelfs wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Via bewegingsoefeningen kun je de coördinatie tussen de beide hersenhelften verbeteren, waardoor het eenvoudiger wordt om deze beide vaardigheden te combineren, en niet perse te hoeven kiezen voor één van beiden.
Lees verder →
Verder is het vooral zaak los te laten dat je als je zingt niets anders kunt en je bewust te worden van de mogelijkheden van je lijf. Verleg je grenzen; je kunt meer dan je denkt! Zeker als je als groep in deze ontwikkeling stapt en ontdekt en blijft ontdekken, traint en blijft trainen. Je zult zien dat het performen de groep dan steeds gemakkelijker af zal gaan.
Lijkt het je wat om met deze training aan de gang te gaan? Geïnteresseerd in een workshop of workshop-reeks voor jouw groep of koor? Neem contact op, dan overleggen we wat ik voor je kan betekenen.
←
Koortraining
Waarom zing jij in een koor? Waarschijnlijk is je antwoord dat jij nu eenmaal graag zingt, dat je graag met muziek bezig bent en/of dat het gezellig is om samen muziek te maken. Maar waarom dan een koor? Wat is voor jou de meerwaarde van in een koor zingen? Naar mijn idee is dat dat je in een koor samen een klank kunt maken, die je in je eentje nooit kunt maken. De “koorklank”.
Lees verder →
En dat klinkt niet alleen lekker, het is ook een heel bijzonder gevoel om deel te zijn van die klank! Herken je dit? Natuurlijk is het geweldig om ook eens een solo te zingen, maar als je alleen maar op het koor zit omdat je er zo graag bovenuit wilt klinken of omdat je eigenlijk alleen maar solist wilt zijn, moet je volgens mij een ander soort groep gaan zoeken.
Omdat het als je in een koor zingt erg belangrijk is dat je je met elkaar verbindt, elkaar leert aanvoelen en leert luisteren en reageren op elkaar, en omdat dit niet altijd even vanzelfsprekend is, heb ik in de loop der jaren een aantal oefeningen verzameld en gemaakt om dit te trainen. De ervaring leert dat het regelmatig herhalen / oefenen van deze oefeningen de koorklank ten goede komt en het werk van de dirigent zal ondersteunen en vergemakkelijken. Bovendien zijn de oefeningen gewoon leuk om te doen.
Voordat ik aan de slag ga met het koor heb ik graag een gesprek met de dirigent om samen te bespreken wat de kracht is van het koor en waar de ontwikkelpunten liggen. De oefeningen/werkvormen pas ik vervolgens aan aan de behoefte. Zo is de training die ik geef altijd op maat.
Geïnteresseerd? Neem contact op, dan verkennen we samen of ik iets voor je kan betekenen.
←
Podiumpresentatie voor koor
In een koor zingen impliceert vaak ook dat je gaat optreden met elkaar. Nu kun je als koor gewoon op een rijtje gaan staan met je bladmuziek voor je neus en je nootjes zingen, maar naar mijn idee ben je dan geen muziek aan het maken. Je moet als je gaat performen de ruimte durven nemen om de muziek te voelen en in je lijf te laten komen.
Lees verder →
Op die manier ben je ook meer in staat de muziek over te brengen op je publiek. Is natuurlijk best eng, zo op dat podium staan en dan contact maken met je publiek en dan ook nog mooi zingen! Helemaal mee eens, maar je kunt door te trainen die angst overwinnen en steeds losser en opener op het podium komen te staan.
Dat begint met oefenen en trainen met elkaar. Elkaar, als groep, meenemen zodat je eenheid en verbondenheid gaat uitstralen. Voor sommige koorleden vraagt dit een stap uit hun comfortzone. Het is fijn als dit proces van ontdekken en verkennen begeleid wordt door iemand van buiten het koor die dit proces kan sturen en overzien. Die kan uitdagen en motiveren. Dat is wat ik doe als ik mijn koortraining richt op de podiumpresentatie.
Nieuwsgierig? Neem contact op. Ik kom graag eens langs op de repetitie om te kijken wat ik voor jullie kan doen.
←
Projecten en producties
- Morgenland (2013)
- Archipel (2005)
- Watersnood (2009)
- Deelname Korenslag, TV-programma (2008-2009)
- Wee b dooin it’ (2001-2002)
- Zand erover (2001)
- Het mysterie van Edwin Drood (Rupert Holmes)
- Licht geraakt (lustrumvoorstelling, compilatie)
- Parade (Jason Robert Brown)
- Tien (naar “Nine” van Maury Yeston)
Muziekcentrum Vredenburg
- Orpheus (CKV-muziektheatervoorstelling, 2000)
Muziektheatervoorstellingen in het voortgezet onderwijs
- Imagogo (Cals College, Nieuwegein)
- The Bluesbrothers (Cals College, Nieuwegein, Helen Parkhurst, Almere)
- Hotel Modern (Cals College, Nieuwegein)
- Anatevka (Helen Parkhurst, Almere, Vathorst College, Amersfoort)
- Hair (Helen Parkhurst, Almere)
- Porgy & Bess (Helen Parkhurst, Almere)
- De Halszaak (Marie Antoinette) (Helen Parkhurst, Almere, Vathorst College, Amersfoort)
- e.v.a.
Koren
- Cantate Kantina, Utrecht (Nico Horstink)
- Vrouwenkoor Les Etoile, Nijmegen (Anja Kwakkestein)
- Muziektheater totaal (Reinier Bavinck)
- Dames Dames, Utrecht
- Stemx, Utrecht
- Vocal Motion, Almere
- Cantabile, Nagele (Marian de Waal)
- De koor, Zwolle (Mip van der Heide)
- e.v.a.
←
Anderen over Ella
“Ella is een regisseur die in staat is om vanuit het grote geheel toe te werken naar het moment suprème met alle details en puntjes op de i die daarbij komen kijken. In en uitzoomen op het juiste moment, Ella doet dit op natuurlijke wijze. Ze zet mensen in hun kracht en geeft hen het vertrouwen om te groeien naar een hoger level. Dit doet ze op zeer natuurlijke en gedisciplineerde wijze. Ella vertrouwt op het groepsproces en de verantwoordelijkheid van iedere speler en zal je daar ook op aanspreken wanneer dit nodig is. Samen spelen is samen leren, zodat je samen groeit.”
Esther van Wageningen
actrice / zangeres (in Archipel, Morgenland)
“Ella is voor mij de diva van het artistieke team. Een professional puur sang, die de energie in mensen weet los te maken en iedereen in een juiste flow weet te brengen, ook bij mij. Als muzikaal leider heb ik 2 heerlijke producties met haar mogen doen. Ze is vasthoudend in haar opvatting, maar laat zich overtuigen door een goed verhaal en heeft oog voor het totaal. Samenwerken met haar is een feest. Geen haantjes of hennetjes gedrag, maar elkaar in ieder kracht zetten. Dan ontstaan de mooiste dingen. Ik heb Ella ervaren als een heel betrokken en creatieve regisseur.“
Frans Meijer
dirigent / muzikaal leider
“Ella spit direct de tuin om; ze gebruikt handig de ronddansende gereedschappen om de waardevolle aarde winterklaar te maken. Ze accepteert dat chaos alom heerst; pakt dóór op helderheid en kracht zodat een bloem kan bloeien in een vruchtbaar bed. Zij staat open voor symboliek in de natuur, elementen en de schoonheid van eenvoud.”
Marijke Brommer
theatervormgever
“Ella is een regisseur die werkt vanuit een goede sfeer en is sterk in groepsvorming. Ze laat haar spelers meer vanuit hun gevoel spelen dan vanuit techniek. Ze geeft spelers veel vertrouwen en bouwt een vertrouwde sfeer waardoor iedereen zich op zijn/haar gemak voelt. Het is erg prettig met haar te werken.”
Geert Horlings
zanger / acteur
“Zeg je Ella, dan zeg je vertrouwen. Ella geeft vertrouwen en legt daarmee de basis voor verdere groei in je rol. Die veilige basis is nodig om de zoektocht te starten in jezelf en wat daarvan in je rol kan worden gelegd. Bij Ella is zowel het eindplaatje van de productie als jouw prestatie op het toneel in goede handen. Ze zal niemand dwingen maar je altijd uitnodigen meer te geven c.q. te onderzoeken om te groeien in je rol.”
Daniel Wolters
zanger / acteur
“In de producties waarin we samenwerkten, was Ella steeds uit op de ultieme verbinding. Dat resulteerde in intensief samen voorbereiden, samen repeteren en elkaar aanvullen. Op deze manier haalden we het beste naar boven in elkaar en in de zangers/acteurs. Het leidde stuk voor stuk tot unieke producties, waar ik met veel plezier op terugkijk.”
Reinier Bavinck
dirigent / muzikaal leider
←
Ella Kwakkestein, coaching, training & regie
Karekiet 6 - 3831 HM Leusden
KvK 5617 6260 - BTW NL1238 4917 2B02
Foto's door Claudia de Vos, Klaas Spoelstra, Yrjan van Wijk. Website door Flawed. We hebben geprobeerd alle rechthebbenden te benaderen — neem vooral contact op als we jouw werk gebruiken zonder vermelding.
Terug naar boven ↑