Ella Kwakkestein

Hart voor mensen en onderwijs. Nieuwsgierig naar jou! Coach, trainer en adviseur voor het onderwijs. Muziektheater- en koorregie, workshops op maat.

← Terug

Ella & onderwijs

Binnen mijn werk in het onderwijs richt ik mij op het coachen en trainen van docenten, teamleiders en schoolleiders, op allerlei gebieden. Bij team- of sectiecoaching richt ik mij op het herstellen of verstevigen van de “stroming” in de groep. Bij individuele coaching werk ik vooral op het gebied waar professie en persoonlijke groei elkaar ontmoeten.

Ik verzorg trainingen rondom onderwijsontwikkeling, mentoraat, leerlingparticipatie in de school, leerlingbemiddeling (peermediation), leerlingfeedback (peerfeedback), kunstvak profilering, creativiteit in het onderwijs, het ontwerpen van en beoordelen met rubrics, activerende didactiek, etc. In mijn manier van werken staat het leren van en met elkaar centraal. Op alle lagen in de school. Leren doe je samen.

Vanuit deze overtuiging (leren doe je samen) maak ik dan ook m.i.v. 1 januari 2016 deel uit van het team van Linque Consult in Houten.

Ruim 18 jaar heb ik, met veel liefde, in het voortgezet onderwijs gewerkt. Op alle niveaus: van VMBO t/m tweetalig VWO, op reguliere en op vernieuwende scholen, als docent en mentor, maar ook in het middenkader en in het MT. Daarna ben ik als onderwijsadviseur, trainer en coach gaan werken bij een groot landelijk onderwijsadviesbureau (APS). Hier heb ik mij bezig gehouden met het ondersteunen, trainen en coachen van docenten, teamleiders en schoolleiders op didactisch en pedagogisch gebied.

Door het volgen van persoonlijke ontwikkelingstrainingen, coachingstrainingen en trainingen kernreflectie (prof. F. Korthagen) ontwikkelde ik mij breder en ontdekte ik hoe ondersteunend mijn achtergrond als docent drama was voor het coachingswerk dat ik doe. Momenteel volg ik de NOVO post-hbo opleiding voor procesbegeleider omdat ik voor mij werk bij LinQue Consult regelmatig wordt ingezet als procesbegeleider bij complexe verandertrajecten.

 

Training

Als trainer in het onderwijs werk ik altijd met hoog opgeleide professionals. Het is dan ook mijn streven tijdens mijn trainingen zoveel mogelijk gebruik te maken van de aanwezige professionaliteit. Mijn streven als trainer/adviseur is eigenlijk altijd om mijzelf zo snel mogelijk overbodig te maken. Pas dan weet ik dat ik mijn werk goed gedaan heb. De kennis die aanwezig is in de school activeren en inzetten! Leren van en met elkaar, op alle lagen in de school.

Lees verder →

Ik zie mijzelf vooral als faciliterend en begeleidend in het leerproces. Waar nodig breng ik nieuwe informatie in, waar mogelijk laat ik deelnemers tijdens mijn trainingen zoveel mogelijk zelf ervaren en zelf doen.

Onderwerpen voor trainingen, onder andere:

  • Onderwijsontwikkeling
  • mentoraat,
  • leerlingbemiddeling (peermediation),
  • leerlingfeedback (peerfeedback),
  • leerlingparticipatie in de school,
  • ontwerpen en gebruiken van rubrics,
  • activerende didactiek, etc.
  • Communicatie/gesprekstechnieken
  • Feedback geven en ontvangen
  • Van stagnatie naar stroming (samenwerken in sectie of team)
  • Opzetten van wederzijdse lesbezoeken
  • Intervisie

Aanbod op maat! Samen naar de mogelijkheden kijken? Neem contact met me op.

Coaching

Coaching is, in mijn beleving, het middel om mensen weer in hun kracht te zetten. Of dat nou gaat om individuen of om teams of secties. Als ik mensen coach ondersteun ik hen om zo objectief mogelijk te kijken naar wat er speelt, te omarmen wat er is en op zoek te gaan naar wat je werkelijk wilt. Alleen of met elkaar. Je “verlangen” verbinden aan je kracht en op deze manier een weg vinden naar datgene dat je wilt bereiken.

Lees verder →

Mijn achtergrond als dramadocent is mij bij het coachen erg van dienst om soms te kunnen horen wat er niet gezegd wordt. Dit kan ons in het proces op weg helpen. Mijn manier van coachen is geïnspireerd door het werken met Fred Korthagen (kernreflectie), maar bevat ook elementen uit het zogenaamde “speels coachen” en uit voice dialoque. Ik coach zonder oordeel, vanuit nieuwsgierigheid naar jou en naar wat jou beweegt.

Vormen van coaching:

  • Individuele coaching middels gesprekken
  • Locatiecoaching. Afhankelijk van het onderwerp waarover we spreken gaan we op zoek naar een inspirerende plek om het gesprek te voeren, bijvoorbeeld een museum zijn of een mooie plek in de natuur. In de praktijk blijkt dat dit kan helpen om door een andere bril naar een onderwerp te kijken.
  • Coaching van teams of secties waar de samenwerking lastig verloopt
  • Coaching on the job: Coaching op de eigen werkplek; observatie door de coach, feedback, reflectie. Deze vorm van coaching kan helpen om meer zicht te krijgen op de dynamiek op je werkplek. Het kan je helpen om je eigen valkuilen en patronen scherper te krijgen en om zicht te krijgen op de interactie met de mensen met wie je werkt.

Aanbod op maat! Samen naar de mogelijkheden kijken? Neem contact met me op.

Onderwijsontwikkeling van binnenuit

Vanuit mijn genoemde streven mijzelf zo snel mogelijk overbodig te maken, werk ik op een aantal scholen met een zogenaamde “Stuurgroep onderwijsontwikkeling”. Deze werkgroep heeft als taak om de professionalisering en onderwijsontwikkeling in de school te borgen. Mijn ervaring is dat hierdoor het eigenaarschap in het team wordt vergroot.

Lees verder →

Zo’n stuurgroep onderwijs bestaat doorgaans uit 4 tot 6 mensen en is bij voorkeur een afvaardiging van de vakkenclusters. De stuurgroep wordt intensief gecoacht/getraind en wordt in toenemende mate betrokken bij de inhoud, de opzet en de uitvoering van  de scholingsmomenten in het team.

Na 2 of 3 cursusjaren is de stuurgroep zelfstandig, vanuit helicopterview, in staat de studiemomenten in het team te organiseren vanuit de aanwezige expertise in de school (vanuit de visie: leren van en met elkaar). Is de benodigde expertise, naar inzicht van de stuurgroep, niet aanwezig in de school, dan pas wordt buiten de school gezocht naar aanbieders.

Wil je meer weten over deze aanpak? Neem contact met me op. Ik kom graag eens langs op school om hier over door te praten.

Activiteiten / portfolio

Scholen waar ik momenteel werkzaam ben

  • Avila College, Hengelo:
    schoolontwikkeling/teamontwikkeling, professionalisering docenten en mentoren, begeleiding stuurgroep onderwijs
  • Twickel College, Delden:
    schoolontwikkeling/teamontwikkeling, professionalisering docententeam, begeleiding stuurgroep onderwijs
  • Gerrit Rietveld College, Utrechtsectiecoaching
  • Christiaan Huygens College, Eindhoven: sectiecoaching
  • Lentiz MBO Maasland, teamontwikkeling
  • Forteslyceum, Gorinchem: individuele coaching
  • Trajectum College, Utrecht: begeleiding interne intervisoren
  • Stichting Carmel Hengelo: Individuele coaching

 

Scholen waar ik werkzaam was als docent

  • Thomas More Hogeschool, Pabo,Rotterdam: docent drama a.i.
  • Hogeschool van Amsterdam: Docent algemene beroepsvoorbereiding
  • Vathorst College Amersfoort: Docent drama, mentor, K & C-coördinator, mt
  • Helen Parkhurst, Almere: Docent drama & mudra, mentor, leergebiedcoördinator
  • Anna van Rijn College, Nieuwegein: Docent drama, mentor
Training / Coaching / teamontwikkeling / procesbegeleiding / etcTeam/sectie coaching, individuele coaching
  • Thomas More HS, Pabo, Rotterdam.
  • St. Odulphuslyceum, Tilburg
  • Oostvaarders College, Almere
  • Norbertus College, Roosendaal
  • Helen Parkhurst, Almere
  • Pontes Pieter Zeeman, Zierikzee
  • Amersfoortse Berg, Amersfoort
  • Maerlant, Brielle
  • Wellant Westplas Mavo, Aalsmeer
Schoolontwikkeling / teamontwikkeling
  • SG Twickel, Hengelo
  • De Grundel, Hengelo
  • Orioncollege, Breda
  • KBS de Zevenster, Zeewolde
  • Wellant College Amersfoort
  • Lentiz MBO Maasland
  • Christiaan Huygens College, Eindhoven
Mentoraats training/faalangstreductietraining
  • Erfgooierscollege, Huizen
  • Pleincollege Nuenen
  • RSG Wolfsbos, Hoogeveen
  • RSG Linge college, Tiel
  • Het nieuwe college (Trajectum), Utrecht
  • Via Nova College, Utrecht
Leerlingbemiddeling/peermediation, train de trainer
  • Bonhoeffer, Enschede
  • Trinitas, Heerhugowaard
  • ‘t Genseler, Hengelo
  • PRO de Zonnegaard, Nijmegen
  • Chr. College Groevenbeek, Putten
Kunstvakken
  • De Heemlanden, Houten
  • Johannes Fontanus College, Barneveld
  • Gerrit Rietveld College, Utrecht
  • Stad en Esch, Meppel
  • RSG ter Apel
  • Jeugdtheaterschool 4West, Amsterdam
  • Pontes Pieter Zeeman, Zierikzee
  • Bonnefanten College, Maastricht
  • Orion College, Breda
  • Strabrecht College, Geldrop
  • Da Capo College, Sittard
  • De Kubus, centrum voor Kunst en Cultuur, Lelystad
  • Mocca, expertisenetwerk kunst en cultuur, Amsterdam
  • PPO de Link, Wageningen
  • Stichting ToBe, Centrum voor Kunst en Cultuur, Dordrecht
Rubrics / Toetsen en beoordelen trainingen
  • Esdal College, Emmen
  • Bonnefanten College, Maastricht
  • Edison College, Apeldoorn
  • Oostvaarders College, Almere
  • Marianum Lichtenvoorde/Groenlo
  • Bonaventura Leiden
  • Rijnlands Lyceum, Oegstgeest en Sassenheim
  • CSW van der Perre, Middelburg
  • Roncalli SG Bergen op Zoom
Overig
  • RGO Middelharnis
  • Esdal College, Emmen
  • Libanon Lyceum, Rotterdan
  • Spinoza Lyceum, Amsterdam
  • St. Laurens College, Rotterdam
  • Thorbecke Lyceum, Rotterdam

Anderen over Ella

“Als Ella zich vastbijt, dan laat ze niet meer los. Ze is ontzettend eager om nieuwe dingen te leren. Als trainer heeft ze een heel scherp oog voor wat er gebeurt in een groep, ook voor de dingen die niet direct zichtbaar zijn. Ze weet daar, als geen ander, mee om te gaan en vooral dat wat speelt op ‘betrekkingsnveau’ in het voordeel van de groep in te zetten. Daarnaast ken ik haar als een zeer betrokken coach die het beste in mensen naar boven haalt.”

Michel van Ast
senior trainer / adviseur

 

“Ella heeft mij gecoacht, in de eerste fase van mijn nieuwe baan als afdelingsleider op Helen Parkhurst Almere. De coaching hebben we einde schooljaar 2011-2012 afgerond. Wat het waardevol maakt om door haar gecoacht te worden, is een combinatie van kwaliteiten:

-Zij komt altijd met een goed doordachte strategie, ondersteund door relevante werkvormen, om mijn leervragen helder te krijgen;” …lees volledig citaat

Frank van Gaal
afdelingsleider, Helen Parkhurst, Almere

 

“Ella heeft mij gecoached op een voor mij precaire persoonlijke aangelegenheid. In korte tijd heeft zij mij perspectieven laten zien waar ik nog steeds goed mee vooruit kan. Het hielp mij enorm dat zij daarbij spiegelde wat ik deed, hoe ik dacht en hoe ik er lichamelijk bij stond. Dat totaal plaatje en haar empathie maakte dat ik een knop om kon zetten! Die knop staat tot op de dag van vandaag nog steeds in de goede stand!”

Willem Denijs
senior trainer / consultant, mediator

 

“Ella is een fantastische trainster. Ze is zeer gedreven en motiverend en vooral heel creatief. Linksom of rechtsom, Ella gaat voor een optimaal resultaat! Het is een bijzonder fijne collega om mee voor een groep te staan met een vakkundig en divers reportoire. Daarnaast is Ella gewoon een heel prettig mens om mee om te gaan die de diepte niet schuwt.”

Jan C Visser
trainer / partner, OnderwijsBovenwijs

 

Het Schoolbureau

Het Schoolbureau is een kleine organisatie die zich onder andere inzet voor starters en voor zij-instromers in het onderwijs. Voor het Schoolbureau heb ik meegewerkt aan het ontwerpen van de instroom training voor het onderwijsarrangement (Crashcourse in onderwijs). Als trainer verzorg ik een aantal Crashcourses per jaar en ik ben voor het Schoolbureau werkzaam als coach van zij-instromers en starters.

De crashcourse in onderwijs vormt de eerste fase van het Onderwijsarrangement. Tijdens deze onderdompelingscursus leert de kandidaat niet alleen de theoretische beginselen van het lesgeven, maar ervaar hij/zij bovendien in de praktijk wat het betekent om voor de klas te staan. Omdat de volledige cursus plaatsvindt op een school, leert hij/zij ook de school als werkomgeving goed kennen. Na de Crashcourse wordt uitgebreid geëvalueerd en wordt met de kandidaat samen gekeken naar geschiktheid en motivatie om het onderwijs in te stappen.

Neem contact op voor meer informatie  over de crashcourse of over de activiteiten van het Schoolbureau, of kijk op de website van het Schoolbureau.

schoolbureau

Ella Kwakkestein, coaching, training & regie
Karekiet 6 - 3831 HM Leusden
KvK 5617 6260 - BTW NL1238 4917 2B02

Foto's door Claudia de Vos, Klaas Spoelstra, Yrjan van Wijk. Website door Flawed. We hebben geprobeerd alle rechthebbenden te benaderen — neem vooral contact op als we jouw werk gebruiken zonder vermelding.

Terug naar boven ↑